Toelatingsbeleid

Belangstelling voor de school
Uw kind wordt over enige tijd 4 jaar of u bent van plan te verhuizen naar Middenbeemster en omgeving. Bij uw zoekkeuze naar een goede school bent u van harte welkom om bij ons te komen kijken. Na een afspraak kunnen we u rondleiden door de school. 
 
Aanmelding
Bent u geïnteresseerd geraakt in onze school, dan kunt u uw kind formeel aanmelden. U mag het aanmeldformulier bij onze school ophalen of hier downloaden. Wij ontvangen het aanmeldformulier het liefst in het Word-document. Mocht u geen Word hebben, kunt u contact opnemen met de school. Na inlevering van het formulier is er sprake van een voorlopige inschrijving. Na ontvangst van de aanmelding krijgt u van de school een ontvangstbevestiging en een brief over de komende procedure.

In beginsel laten we ieder kind toe. Een uitzondering daarop vormen kinderen die op een andere basisschool een verwijzingsadvies voor het speciaal (basis)onderwijs hebben ontvangen. Verder hebben we t.a.v. kinderen met een handicap te maken met specifieke regelgeving (zie de informatie daarover in deze schoolgids). Omtrent toelating beslist de directeur. Bij weigering wordt aan u schriftelijk verwoord welke argumenten hebben geleid tot de afwijzing. Tegen dit besluit kunt u in beroep gaan bij ons schoolbestuur.

Toelating
Om uw kind tot de school te kunnen toelaten, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:
  • Uw kind dient minimaal 4 jaar te zijn om onze school te kunnen bezoeken. De maandag na zijn of haar 4e verjaardag mag uw zoon of dochter naar school. Als de eerste dag kort voor de zomervakantie valt, kunnen we met u daarover een andere afspraak maken.
  • Op het moment dat uw kind zijn of haar loopbaan als leerling bij ons start, dient het zindelijk te zijn.
  • In een klas zijn rust en veiligheid voorwaardelijk voor een onbelemmerd leerproces.
  • In de verhouding tussen verzorging/begeleiding en het onderwijsaanbod dient altijd het geven van onderwijs te kunnen prevaleren.
  • Bij het bieden van verzorgende ondersteuning aan een kind dienen de ARBO-richtlijnen voor het schoolpersoneel in acht te worden genomen.
  • Er dient in de groepen voldoende ruimte (opnamecapaciteit) te zijn. Daarmee doelen we niet alleen op de fysieke ruimte per kind; ook de 'begeleidingsruimte' in de klas is een medebepalende factor.
  • Ten aanzien van de opvang van het kind dient onze school voldoende specifieke deskundigheid in huis te hebben om adequate begeleiding te kunnen bieden. Daarnaast zullen we in het kader van de leerlinggebonden financiering voldoende professionele ondersteuning van de Regionale Expertisecentra (REC's) moeten kunnen ontvangen.
De directie toetst uw aanmelding aan deze voorwaarden en loopt de gegevens op uw aanmeldformulier na.
 
Intake
Ongeveer 3 maanden voor de instroom is er een intakegesprek met de directeur, evt. met de adjunct-directeur. Bij verhuizing en voor de zomervakantie kan deze termijn korter zijn. In dit gesprek neemt de directeur relevante gegevens met u door zodat uw kind een goede start op school kan maken. Daarbij vragen we expliciet naar de opleidingsgegevens van de ouder(s); neemt u dus s.v.p. uw diploma's van opleidingen mee. U ontvangt een uitgebreid informatiepakket en het bewijs van de definitieve inschrijving. U hoort in welke groep uw kind geplaatst gaat worden, per wanneer uw kind naar school mag en er wordt een afspraak gemaakt voor een wenmoment. We maken voor uw kind een account aan in BasisOnline, waarmee u t.z.t. alle informatie van school digitaal kunt ontvangen.

De eerste dag en daarna
Op de eerste schooldag van uw kind begeleiden we u door de school. We wijzen op belangrijke plekken en nemen de laatste informatie kort met u door. De kennismaking met de leerkracht(en) heeft dan al plaatsgevonden tijdens de wenmiddag. Ongeveer 4 weken na de start heeft u een uitgebreid gesprek met de leerkracht van uw kind. Samen neemt u door hoe de start is verlopen en bespreekt u relevante zaken rond de begeleiding van uw kind in de klas.
 

Ouders aan het woord

"Kinderen ervaren veel keuzevrijheid, werken zelfstandig en dragen daar verantwoordelijkheid voor."

"Ook thuis zijn ze goed in plannen en later in het voortgezet onderwijs hebben ze daar veel plezier van."